logo
מאכלי על

העובדות מאחורי ההבטחות הגדולות של מזונות העל…

בדקנו את ההבטחה הגדולה של 10 מזונות העל הפופלאריים בשוק במטרה להבין האם מדובר בתגלית בריאותית חשובה או עוד שמה מדובר בעוד טרנד חולף.

מזונות העל- ה”סופרפוד”- הם הטרנד החם ביותר בעולם הבריאות.
מדובר בצמחים בעלי ערכים תזונתיים גבוהים במיוחד, הנחשבים למזונות בריאים ומזינים במיוחד. למזונות העל מיוחסות יכולות רבות לשיפור וטיפול בחוסרים ובבעיות שונות בגוף.

בדקנו את העובדות מאחורי ההבטחות הגדולות של מזונות העל ואנחנו חושפים לפניכם את התוצאות.

 

הנה רשימה של מזונות העל הנפוצים והמולצים ביותר ונתונים לגבי הערך שלהם:

  ערך תזונתי מובטח מה ההבטחה? יתרונות בריאותיים מה אומרים המחקרים?
ספירולינה אחוז גבוה של חלבונים, אשר מכילים את כל חומצות האמינו הנחוצות לגופנו, וכן וויטמינים ומינרלים רבים * מסייעת בהפחתת כולסטרול.
* מסייעת לאזן את לחץ הדם.
* בניקוי רעלים.
* מטפלת בתופעות אלרגיות.
* מחזקת את המערכת החיסונית.
נטילת ספירולינה באופן יומיומי במשך שלושה חודשים לפחות עשויה לאזן את לחץ הדם בקרב מבוגרים, בעלי משקל עודף ולחץ דם גבוה (European Review for Medical and Pharmacological Sience, 2016)

מן המחקרים עולה, כי צריכה קבועה של ספירולינה יכולה לסייע להורדת רמת הטריגליצרידים, בהפחתת רמת הכולסטרול “הרע” (LDL), וכן בהעלאת רמת הכולסטרול “הטוב” (HDL) (מטא-אנליזה של שבעה מחקרים, 2015)

ישנם גם מחקרים שמעלים תהיות לגבי היכולות האגדיות של הצמח, למשל:
חשש כי תוספי תזונה של ספירולינה עלולים לגרום להרעלת כבד (ארה”ב, 2009) (ארה”ב, 2009) (ארה”ב, 2013).

מורינגה מכיל כמויות גדולות מאוד של ויטמין C, סידן, ויטמין E, ויטמין A, ויטמין K, חלבון, ברזל, אומגה 3, כלורופיל, מגנזיום ואשלגן. יש בו עשרות תרכובות של נוגדי חימצון ו-18 חומצות אמינו. * חיזוק המערכת החיסונית ואנטי סרטנית.
* מסייעת לבניית השריר, מפיגה תחושות עייפות וממלאת את הגוף באנרגיה
* שמירה על בריאות העצם והשיניים
* הפחתת דלקות
* הגברת חלב אם אצל נשים מניקות
* הורדת רמות סוכר, כולסטרול וטריגליצרידים
קיימים מעט מאוד מחקרים שמאששים את הטענות:

מחקר שנערך בהודו בשנת 2010 לגבי ההשפעה על הסיכוי לחלות במחלות דם ולב.

מחקר משנת 2015 מאשש ההשפעה על ייצור חלק אצל מניקות.

עשב חיטה מכיל כמויות גדולות של כלורופיל (חומר המסייע לחמצן להגיע אל התאים בגוף), וכן עשיר בוויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו. * מסייע למצבים של חוסר ברזל

* מרפא פצעים

* מחדד את החשיבה והערנות

* מסייע לפעילות הלב

 

מחקר שעקב אחר השפעת צריכת עשב חיטה בקרב חולי סרטן מצא, כי רמת ספירת תאי הדם והכדוריות האדומות עלתה בצורה ניכרת, וכן, חל שיפור משמעותי ברמת ההמוגלובין (האיגוד האמריקאי לחקר הסרטן, 2008).

חוקרים ישראלים סקרו את יתרונות עשב החיטה ומחקרים שנעשו בתחום, שם עולה כי יש לו השפעה אנטי-סרטנית, הוא מיטיב מצבים של קוליטיס, דלקת מפרקים שגרונית, סוכרת ועוד. הם מסייגים כי מדובר במחקרים קטנים, בחלקם יש פגמים מתודולוגיים (ישראל, 2015).

 

קייל מכיל ערכים גבוהים של וויטמינים ומינרלים, סיבים תזונתיים, חומצה פולית, ברזל ועוד. * מסייע בשמירה על הגוף.

* מסייע במניעת סרטן.

* מסייע בהורדת כולסטרול.

הקייל מכיל חומרים אשר יכולים לשפר את הראייה ולשמור על העיניים (ארה”ב, 2013).

 

גוג’י ברי מכיל ערכים גבוהים מאוד של חלבון מלא. הם מכילים 19 חומצות אמינו ומגוון גדול של מינרלים. * מסייעים למערכת הדם ולמערכת החיסונית.

* משפרים את הראייה.
* תורמים לתפקודי המוח.

 

מחקר מצא כי צריכה קבועה של גוג’י ברי גורמת לתחושה כללית טובה, משפרת את הביצועים הנוירולוגיים-פסיכולוגיים וכן משפרת את תפקוד מערכת העיכול (ארה”ב, 2008).

מאמר שסוקר מספר מחקרים ראשוניים שנעשו מצא, כי גוג’י ברי יכול לסייע להורדת לחץ הדם ולמערכת הדם בכלל ובאיזון רמות הסוכר בדם (ארה”ב, 2006).

 

פולן דבורים מכיל ערכים גבוהים של חלבון מלא וחומצות אמינו.

 

* משפר את מערכת החיסון.

* מספק אנרגיה.

* מסייע בריפוי אקנה.

* משפר קמטים.

מחקר מצא כי פולן דבורים עשוי לשמש לטיפול בסרטן הפרוסטטה (סין, 2007).

פולן דבורים יוצר בגוף תגובה אנטי אלרגית (יפן, 2009).

גרעיני צ’יה או ציאה (מרווה היספנית) מכילים רמות גבוהות של אומגה 3, ויטמינים ומינרלים, וכן סיבים תזונתיים ואנטי-אוקסידנטים.

 

* מקטינים את הסיכון לסרטן ומחלות.

* תורמים לדיאטה/ מפחיתים את רמות הסוכר בדם.

* מסייעים לשיפור פעילות הלב.

* מסייעים לבעיות מעיים.

שמן גרעיני צ’יה מסייע להוספת לחות במצבים של גרד בעור, כולל אצל חולי כליות במצב מתקדם (קוריאה, 2010).

גרעיני צ’יה הם מקור עשיר לויטמינים ומינרלים רבים, אומגה 3, אנטיאוקסידנטים ועוד. הם מסייעים בהפחתת הכולסטרול, בהתאוששות השרירים, בשמירה על הלב ובהפחתת הסיכון לחלות בסרטן ועוד (ארה”ב, 2013).

 

שורש מאקה מכיל מספר רב של חומצות אמינו, ויטמינים, מינרלים וחלבונים. * מסייע באיזון הורמונלי.
* משפר את התפקוד המיני.
* מרגיע מתח, חרדות ודיכאון.
* מסייע לאנמיה.
מחקר על חולדות מצא, כי צריכת מאקה אינה מביאה לשינוי משמעותי בהתנהגות המינית הגברית, אולם לאחר שבעה ימי טיפול היא הביאה לעיכוב בשפיכה (ארה”ב, 2007).

מאקה אדומה נמצאה כמקטינה משמעותית את גודל הערמונית, כך נמצא בניסוי שנערך על חולדות (פרו, 2005).

אלוורה מכיל את כל אבות המזון הנחוצים לאדם וכן, כמויות גדולות של וויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו. * מרפא, בין היתר, כוויות, גירויים ומחלות עור.

* משמש לטיפוח העור והשיער.

* משפר את המערכת החיסונית.

* נחשב אנטי סרטני

צריכת אלוורה דרך הפה נמצאה כאחד הגורמים לרעלת בכבד (קוריאה, 2010).

מחקרים מצאו כי אלוורה תומכת באיזון רמות הסוכר והטריגליצרידים בדם (אוניברסיטת מרילנד ארה”ב, 2007).

 

נוני עשיר בוויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו, הורמונים ואנזימים חיוניים לגוף. * תורם למערכת החיסונית.

* תורם למערכת העיכול.

* תורם למערכת הנשימה, העצבים

 מחקר מצא כי הנוני מפחית את הסיכון לסרטן בקרב מעשנים (ארה”ב, 2009).

מחקר מצא כי לפרי הנוני ישנה השפעה אנטי פטרייתית (הודו, 2014).

 

 

 

איך כדאי לצרוך מזונות על?

בשל היותם צמחים, אין ספק שהדרך המומלצת ביותר לצרוך אותם היא כאשר הם טריים. מזון על טרי שומר על ערכו התזונתי הגבוה.

מכיוון שלא תמיד מתאפשר לצרוך את מזונות העל טריים, ישנן דרכים אחרות לצרוך אותם:

  • קפואים.- טיפול נכון בהקפאה מהירה יכול אפשר לשמור על ערך תזונתי גבוה.
  • מיובשים –
    ייבוש איטי מסייע למזון העל הוא שומר על חלק גדול מהערכים התזונתיים שלו.
  • אבקה/קפסולה.
    ניתן לצרוך את מזונות העל כתוסף תזונה לכל דבר.

את מזונות העל ניתן לשלב במגוון רחב של מאכלים: סלטים, מרקים, רטבים, שייקים, ממרחים, קינוחים ובעצם, בכל מאכל שתבחרו.

 

אז מה יכול להתאים לך?

כדי לדעת איזה מזון על מתאים לצרכים שלך, יש לפנות לאיש מקצוע, נטורופט/ית או תזונאי/ת קליני/ת. לעתים הם אף ימליצו לצרוך יותר מזון על אחד להשלמת חוסרים בתזונה.

חשוב לדעת! תוספי התזונה של מזונות העל יותר יקרים מהמזון עצמו.

פעמים רבות ניתן לקבל את אותם ערכים בירקות ופירות הזמינים אצל הירקן.