logo

מגנזיום

מגנזיום תוסף תזונה

גבישי מגנזיום

מה זה מגנזיום?

המגנזיום הינו מינרל בעל חשיבות רבה לתפקודם התקין של התאים בכל הגוף. הוא לוקח חלק חשוב בכ-300 תהליכים שונים בגוף, ביניהם: הפיכת המזון לאנרגיה, בניית העצם, שמירה על לחץ הדם, פעילות תקינה של הלב, שמירה על המערכת החיסונית, פעילות תקינה של השרירים ועוד.

בין המאכלים העשירים במגנזיום ניתן למצוא: ירקות ירוקים, קטניות, גרעינים, אגוזים, מוצרי סויה, דגנים מלאים, אבוקדו ומשמש מיובש.

בגופנו יש כ-25 גרם מגנזיום. מחצית הכמות נמצאת בעצמות והחצי השני מתחלק בין השרירים, תאי הדם ותאי הגוף ורק כאחוז אחד נמצא בנוזל הדם. מדובר בכמות קטנה מאוד, אך לא פשוט לשמור על רמה קבועה של האחוז הבודד הזה.

מה קורה בגוף כאשר ישנו חוסר במגנזיום?

מחסור במגנזיום עלול להיווצר כאשר ישנה בעיה בספיגה שלו בגוף, למשל עקב שתיית אלכוהול מרובה, רמה נמוכה של סידן, זיהום כלשהו או בעת נטילת תרופות מסוימות. כמו כן, במצבי לחץ ומתח נפשי ארוכי טווח ישנו איבוד מגנזיום רב בשתן.

חוסר במגנזיום עלול לגרום לתופעות שונות, כגון: רעד של שרירי הגפיים, נוקשות שרירים, עייפות, בלבול, בעיות במערכת העיכול, כאבי ראש ובמקרים קיצוניים גם הפרעות בקצב הלב ואף מוות.

מה קורה בגוף כאשר יש עודף מגנזיום?

מגנזיום עלול להיות גם בעודף. כאשר מצטברים בגופנו עודפים גדולים של מגנזיום, עלולות להופיע תופעות לוואי קשות, כגון: הקאות, בחילות, הפרעות בקצב הלב, לחץ דם נמוך, האטת נשימה ובמקרים קיצוניים שנרשמו בעבר, הגיעו אנשים בעלי עודף משמעותי של מגנזיום גם לכדי תרדמת. 

מגנזיום באוכל

מה המינון מומלץ של מגנזיום?

צריכה מומלצת לנשים

לגילאי 4-8:     130 מ”ג ליום

לגילאי 9-13:     240 מ”ג ליום

לגילאי 14-18:     360 מ”ג ליום

לגילאי 19-30:     310 מ”ג ליום

לגילאי 31+ :     320 מ”ג ליום

צריכה מומלצת לגברים

לגילאי 4-8:     130 מ”ג ליום

לגילאי 9-13:    240 מ”ג ליום

לגילאי 14-18:    410 מ”ג ליום

לגילאי 19-30:    400 מ”ג ליום_

לגילאי 31+:    420 מ”ג ליום_

    מקור: משרד הבריאות

מה אומרים המחקרים על חשיבות המגנזיום בגוף?

  •  צריכת מגנזיום מומלצת לטיפול בהפרעות בקצב הלב, במקרים של חוסר במגנזיום, לטיפול במקרים של אסטמה קשה, לשיפור סימפטומים של מיגרנות וקשיי עיכול (ארה”ב, 2016).
  •  למגנזיום חשיבות גבוהה בתהליכים רבים בגוף, ביניהם: שמירה על תפקוד תקין של השרירים ושל המערכת העצבים, איזון רמות הסוכר בדם ומעורבות בתהליך יצירת חלבונים (ארה”ב, 2015).

מה ההבדל בין מגנזיום ציטראט למגנזיום אוקסיד?

בישראל נפוצים שני סוגים של מגנזיום כתוספי תזונה:

 

    • מגנזיום ציטראט – בעל יכולת ספיגה גבוהה במיוחד של המגנזיום בגוף, גם במערכת עיכול שאינה חומצית מספיק. תוסף זה אינו יוצר בגוף מצב של עודפי מגנזיום.
    • מגנזיום אוקסיד – תוסף מגנזיום זול יותר, אולם בעל יכולת ספיגה נמוכה יותר בגוף.

 

מחקרים מצאו כי ספיגת המגנזיום הטובה יותר היא של מגנזיום ציטראט, המאפשר ספיגה מרבית בגוף ומתאים מאוד לאנשים עם בעיות במערכת העיכול, אשר מונעות את ספיגת המגנזיום (ארה”ב, 1990).
ישנם עוד מספר סוגים כגון מגנזיום גליצינאט, מגנזיום אספרטט ועוד, כל אחד מהם עם היתרונות והחסרונות האופייניים לו.

אילו תוספי מגנזיום פופולריים בישראל (סולגאר, אלטמן ומגנוקס)?

עקב חשיבותו הרבה, מגנזיום הוא אחד מתוספי התזונה הנצרכים ביותר בישראל, בכל הגילאים, אם לא הנצרך ביותר.

בין התוספים הנפוצים ניתן למצוא:

  • מגנזיום ציטראט של אלטמן: מכיל 200מ”ג של מגנזיום ציטראט, מתאים גם לטבעונים.
  • מגנזיום ציטראט של סולגאר: מכיל 200 מ”ג של מגנזיום ציטראט. 
  • מגנוקס (magnox): נמכר לרוב בשתי צורות – מגנוקס 520, המכיל 520מ”ג של מגנזיום אוקסיד (יותר גבוה מהכמות היומית המומלצת לפי משרד הבריאות), ומגנוקס 365 המכיל 365מ”ג מגנזיום אוקסיד (מעל הרמה היומית המומלצת לנשים).
  • מגנזיום UP של אלטמן: מכיל כמות גבוהה יותר של מגנזיום ציטראט – 450מ”ג (מעל הכמות היומית המומלצת לפי משרד הבריאות), ומשולב ב-100מ”ג אשלגן לשיפור הפעילות.

מדוע ספורטאים נוהגים לצרוך תוסף מגנזיום?

בין תפקידיו הרבים של המגנזיום בגופנו, הוא מהווה חלק חשוב מתהליך יצירת האנרגיה בגוף, הרפיית השרירים ומניעת התכווצותם. שלושת התפקידים הללו לוקחים חלק משמעותי בעת ביצוע פעילות גופנית, ולכן ספורטאים רבים נוטלים תוסף מגנזיום (בארץ נפוצים תוספי מגנזיום של אלטמן, סולגאר ומגנוקס).
בנוסף, בעת ביצוע פעילות גופנית מאומצת מאבד הגוף כמויות גדולות של מגנזיום בהזעה ובשתן וחשוב לספק לגוף את כמויות המגנזיום להן הוא זקוק.

מגנזיום בישראל

בישראל, לפי נתוני משרד הבריאות, רק 46% עומדים ביעד הצריכה היומית של מגנזיום!

בנוסף, שני גורמים חשובים מובילים לכך שבישראל ישנה סכנה מוגברת למחסור במינרל החשוב:

    • החום הגבוה השורר בעונת הקיץ בישראל גורם להזעה מוגברת המובילה לאובדן רב יותר של מגנזיום
    • כמות גדולה מהמים לשתיה בישראל הינם מים מותפלים. במים המותפלים מסולקים כמעט לגמרי הסידן והמגנזיום.

לסיכום

הקפידו על תזונה בריאה ומאוזנת, המכילה את כל הוויטמינים והמינרלים להם גופנו זקוק! במידה ומתעורר אצלכם מחסור במגנזיום או שאתם מזהים תופעות לוואי שעלולות להעיד על מחסור כזה, אל תהססו לפנות לאיש מקצוע שיבחן את הנושא וימליץ על נטילת תוספים במידת הצורך.

אנשי המקצוע שלנו ישמחו לענות לשאלותיכם בנושא ויטמינים ותוספי תזונה, וכן לספק לכם ייעוץ אישי, על פי בדיקות דם ונתונים רפואיים. V-Care לשירותכם: 03-6040105.

מגנזיום

מינרל בעל חשיבות רבה לתפקודם התקין של התאים בכל הגוף

  • שוברים את השוק במחירי חו”ל עם כשרות ופיקוח משרד הבריאות
  • איכות ללא פשרות מיטב סוגי המגנזיום

עכשיו במחיר מיוחד החל מ 32 ₪

מגנזיום