logo
זרעי פשתן

8 יתרונות בריאותיים לזרעי פשתן שכדאי להכיר

מה הקו המחבר בין זרעי פשתן וירידה במשקל? מה הקשר בינם לבין בריאות העור והשיער?

זרעי הפשתן מהווים חלק מתזונת האדם כבר אלפי שנים. בשנים האחרונות זכו זרעי הפשתן לעלות שוב לגדולה ומיוחסים להם יתרונות בריאותיים רבים בשל ערכם התזונתי הגבוה כל כך – יש אף המשייכים אותם לקבוצת מזונות העל!

מה מכילים זרעי הפשתן?

זרעי הפשתן מכילים כמות גדולה של שומן בלתי רווי, כולל ALA- חומצה אלפא לינולנית, המשמשת כבסיס לייצור חומצות אומגה 3 נוספות ע״י הגוף. הגרעין מכיל חלבון, שומן, ויטמינים, מינרלים וליגננים. הקליפה עשירה בסיבים תזונתיים.

איך אוכלים זרעי פשתן?

מומלץ לאכול אותם מיד לאחר טחינתם על מנת למנוע פגיעה מיותרת בערכם התזונתי כתוצאה מחמצון..  ללא טחינתם, קליפת הגרגרים לא תאפשר את ספיגת הרכיבים התזונתיים שבהם במערכת העיכול..

כמו כן, יש הטוענים כי החימום פוגע באיכות השמן הצמחי שבהם וכן פוגע בחלק מהוויטמינים (אולם רכיבים תזונתיים אחרים שומרים על איכותם גם לאחר חימום).

זרעי פשתן

כיצד ניתן לשלב את זרעי הפשתן בתזונה היומיומית שלנו?

זרעי הפשתן יכולים להשתלב במגוון גדול של מזונות: במרקים, פשטידות, יוגורט, סלטים או פירות. ניתן להשתמש בזרעי פשתן טחונים כחלק מהקמח מלחמים ומאפים שונים ואף לשלב אותם בממרחים מלוחים או מתוקים.

8 יתרונות בריאותיים לזרעי פשתן

זרעי פשתן נחשבים לבעלי יתרונות בריאותיים רבים, חלקם אוששו במחקרים.
ריכזנו עבורכם 8 יתרונות מרכזיים שיעשו לכם חשק להוסיף מיד זרעי פשתן לתזונה שלכם:

  1. זרעי פשתן עשירים בסיבים תזונתיים אך דלים בפחמימות.
    הם בגוף נספגים בקלות, מסייעים בסילוק רעלים, בירידה במשקל ומפחיתים צורך למתוקים.
  2. זרעי פשתן לא מכילים גלוטן.
    לכן ניתן להשתמש בהם כתחליף לסוגי דגנים אחרים באפייה ובכלל.
  3. זרעי פשתן משפרים את פעילות מערכת העיכול.
    כמו כן הם נחשבים כמסייעים במקרים של מחלות במערכת העיכול על ידי שיפור הדלקת במעיים.
  4. זרעי פשתן נמצאו יעילים במקרים של סרטן השד, המעי הגס, הפרוסטטה והשחלה.
    כך למשל מחקר שנעשה בארהב ב– 2005 מצא, שצריכת זרעי פשתן עשויה להפחית את הסיכון לסרטן השד.
  5. זרעי פשתן מסייעים בהורדת הכולסטרול.
    כך על פי מחקר שבוצע בקופנהגן ב-2012.
  6. זרעי פשתן מסייעים לשמור על בריאות העור והשיער.
    שומן ה-ALA הקיים בזרעי הפשתן מספק לשיער ולעור שומנים חיוניים וויטמינים שמסייעים להפחית יובש ואף עשויים לשפר מצבים כמו אקנה או אקזמה. למשל, מחקר זה הראה קשר בין צריכת פשתן לירידה ברגישות העור.
  7. זרעי פשתן יכולים לסייע בירידה במשקל.
    מחקר שפורסם בJournal of Nutrition בשנת 2010 מצא, שזרעי פשתן עשויים לשפר מצבים של השמנת יתר וביכולתם לסייע בתהליך ירידה במשקל.
    בשל תכולת השומנים והסיבים התזונתיים הם יוצרים תחושת שובע לאורך זמן.
  8. זרעי פשתן נחשבים כמסייעים בתקופת גיל המעבר אצל נשים.
    בזרעי פשתן קיימים רכיבים הקיימים באסטרוגן.
    נשים שצרכו זרעי פשתן במשך 3 חודשים דיווחו על ירידה בסימפטומים של גיל המעבר ועל עלייה באיכות חייהן (טורקיה, 2015).

כדאי לדעת:

ישנם מקרים בהם מומלץ לנקוט בגישה זהירה לפני שמתחילים לצרוך זרעי פשתן:

  1. חולי סכרת
    זרעי פשתן עשויים להפחית את רמת הסוכר בדם בצום. שילוב בינם לבין תרופות המפחיתות את רמות הסוכר עלול להביא לרמה נמוכה מאוד של סוכר בדם, עד כדי התקף היפוגליקמי.
  2. אנשים שנוטלים תרופות להפחתת הסיכון לחסימת עורקים
    זרעי פשתן נחשבים כמסייעים למנוע חסימת עורקים. שילוב בינם לבין תרופות למניעת חסימת עורקים עלול לגרום לדימומים.
  3. נשים הריוניות או מניקות
    אין מספיק מחקרים שבדקו את הנושא ולכן לנשים הריוניות או מניקות מומלץ להימנע מצריכת זרעי פשתן.
  4. מינון מומלץ

צריכה מופרזת של זרעי פשתן עלולה להשפיע לרעה על תפקוד בלוטת המגן, ולכן מומלץ לצרוך לא יוצר משתי כפיות של זרעים טחונים ביום.

בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע לפני הוספת זרעי פשתן לשגרה שלנו!